Dünya’nınkine benzer 7 gezegenli yaşanabilir güneş sistemi keşfedildi!

Amerikan uzay ajansı NASA tarafından geçtiğimiz günlerde, büyük bir buluşa ilişkin basın açıklaması yapılacağı duyurusu yapılmıştı. Söz konusu basın açıklamasını geçtiğimiz çarşamba günü gerçekleştiren NASA, bu büyük keşfin detaylarını açıkladı. Yapılan açıklamada NASA, Dünya’mızın bulunduğu güneş sistemine benzer 7 gezegenli bir güneş sistemi keşfedildiğini duyurdu.

Güneş sistemimize olan uzaklığı 40 ışık yılı olarak açıklanan bu yıldız (güneş) sistemi, astronomik açıdan çok yakın mesafede sayılan bir sistem olması sebebiyle, yapılan bu keşfin önemi artmakta. Astronomların daha önceden TRAPPIST-1 olarak isimlendirdiği bir yıldızın yörüngesinde bulunduğu keşfedilen 7 gezegen içinde; güneşine olan mesafe itibariyle yaşanabilir kuşakta yer alan, kütlesi ve atmosfer barındıran özellikleriyle Dünya’ya benzeyen gezegenler bulunuyor.

Söz konusu keşfin, ikinci bir dünya keşfedebilir miyiz sorusunu, ne zaman keşfedebiliriz olarak değiştirebilecek önemde olduğunun altını çizen NASA yetkilileri, yakın gelecekte söz konusu gezegenlerin yüzeyi hakkında da bilgi edinmeyi hedefliyor.

NASA Dünya benzeri güneş sistemi gezegen TRAPPIST-1TRAPPIST-1 yıldızı yörüngesinde keşfedilen gezegenler (Not: İllüstrasyon-Temsili)

Keşfe ilişkin mevcut bilgiler, TRAPPIST-1 yıldızının yörüngesindeki gezegenlerin, yıldızın bize ulaşan ışığında ortaya çıkan değişimlerin takip ve analiz edilmesiyle elde edildi. Bu bilgiler ışığında hesaplamalarını yürüten astronomlar; bu yolla, keşfedilen gezegenlerin kütlesi ve atmosferinin varlığı hakkında temel bilgiler edinebiliyor. Fakat söz konusu gözlem teknolojisi, keşfedilen gezegenlerin yüzeyi ve gezegenlerin su bulundurup bulundurmadığı hakkında bilgi sağlayamıyor. Ancak keşfedilen gezegenlerin yıldızlarına olan mesafesi, sıvı halde su bulundurabilecek nitelikleri sağlaması için elverişli uzaklığı ifade eden yaşanabilir kuşakta bulunmakta. Yapılan hesaplamalara göre gezegenler ayrıca, yıldızlarından gelen ışıktan, Dünya’mızın güneşten aldığı ışığa benzer ölçüde yararlanmakta.

Keşfedilen sistemin, 7 gezegeni bulunan bir güneş sistemi olması, TRAPPIST-1’i şimdiye kadar keşfedilen en fazla sayıda gezegene sahip dünya dışı güneş sistemi haline getirmekte. TRAPPIST-1 sistemi, kendi güneş sistemimize fazlasıyla benzer olsa da, TRAPPIST-1 adlı yıldızın kütlesi bizim güneşimizin sadece yüzde 8‘ine tekabül ediyor. Astronomlar, TRAPPIST-1’in buna rağmen 10 trilyon yıl tahmini ömrü bulunan bir yıldız olduğunu belirtiyor ve TRAPPIST-1 tahminen 500 milyon yıl yaşındaki genç bir yıldız. Dünya’mızın güneşi ise 10 milyar yıllık tahmini ömrünün en az yarısını tamamlamış bulunuyor. TRAPPIST-1’ın uzun ömrünün sırrı, sahip olduğu ve güneşimize nispeten oldukça küçük kütlesiyle hidrojen yakıtını çok daha yavaş tüketmesi.