Opportunity’nin 11 yıllık Mars serüveni video oldu

Kızıl gezegendeki 7. Mars kışını geçirmeye hazırlanan Opportunity aracının, tam 11 yıldır devam eden yolculuğunun görüntüleri yayınlandı. Yaklaşık 8 dakika süren görüntüler, NASA tarafından derlenerek video haline getirilen fotoğraflardan oluşuyor.

NASA’nın yayınladığı bu video, aracın 11 yıl süren ve 42,2 kilometre katettiği serüvenini barındırıyor. Görüntülere ek olarak eklenen ses, aracın ivmeölçerinden alınan verilerden oluşuyor. Bu ise, aracın hareket ettiği yüzey ne kadar pürüzlüyse, sesin de o kadar yükseldiği anlamına geliyor.

NASA’nın Opportunity aracı, Mars yüzeyine Ocak 2004’de inmişti. O günden beri birçok sorunla karşılaşan ve hepsini aşmayı başararak beklentilerin çok üzerine çıkan araç, Nisan 2015 itibarıyle 42,2 kilometre yol katetmiş bulunuyor.

NASA’nın yayınladığı 8 dakikalık video.

Opportunity, yüzeyde geçireceği 7. Mars kışını, geçtiğimiz Mart ayında Maraton Vadisi adını alan bölgede sınırlı araştırmalar yaparak tamamlayacak. Mars aracı, geçtiğimiz 24 Mart itibariyle, maraton yarışlarıyla aynı uzunlukta (42195 metre) mesafeyi katetmiş ve aracın yakınında bulunduğu vadiye, Maraton Vadisi adı verilmişti.

Güneş enerjisi panellerinden güç alan araç, kışı Maraton Vadisi’nde geçirerek; arazideki eğim sayesinde panellerini güneş ışınlarına uygun bir açıda konumlandıracak ve bu sayede kışı geçirmesi için yeterli enerjiyi toplayabilecek. Bilim insanları bu vadide ayrıca, Mars yörüngesindeki uydudan (Mars Orbiter) tespit edildiği kadarıyla kil yatakları bulabileceklerine inanıyor. Kil yataklarının, gezegenin yüzeyinde suyun bulunduğu eski çağlara ait deliller barındırabileceği düşünülüyor.

Görevin başında sadece 90 Mars günü operasyon ömrü biçilen araç, bugün (8 Temmuz 2015) itibariyle 4069 Mars gününü tamamlamış bulunuyor. Mars günleri Dünyadakinden yaklaşık 40 dakika daha uzun sürüyor.