Big Bang kadar yaşlı devasa galaksilerin gizemi çözülemiyor

Astronomların açıklamasına göre, neredeyse evrenin başlangıcı olan Big Bang kadar yaşlı olduğu tahmin edilen devasa galaksilerin keşfi, evren hakkındaki bilgilerimizle çelişerek önemli bir gizemin ortaya çıkmasına yol açtı.

Evrenin uzak geçmişini araştırmak için kullanılan kızılötesi dalga boylarının kullanıldığı araştırmalarla bugüne kadar devasa boyutta ve evrenin ilk dönemlerinde oluşan 574 galaksi tespit edildi.

Bu galaksilerden en yaşlılarının, evrenin 0,75 ila 2,1 milyar yaşında olduğu dönemde oluştuğu tahmin ediliyor. Ancak Big Bang’den (Büyük Patlama) bu kadar kısa bir süre sonra, bu kadar büyük galaksilerin oluşabilmesi, bugüne kadarki evren hakkında elde edilen bilgilerle çelişir nitelikte.

En Yaşlı Galaksi
Avrupa Güney Gözlemevi tarafından yayınlanan ve VISTA teleskobuyla elde dilen bu görselde, gözlemlenebilir evrenin çok küçük bir kesitinde keşfedilen galaksiler işaretlenmiş.

Bugüne kadar elde edilen bulgulara göre, en erken oluşan galaksiler Big Bang’den yaklaşık olarak 1 milyar yıl sonrasına denk geliyordu. Dolayısıyla astrofizikçiler, yeni keşfedilen bu devasa galaksilerin, türünün ilk örneklerinden olduğundan eminler. Araştırmacıların bu keşifte dikkat çektiği asıl husus, keşfedilen galaksilerin büyüklüğü ve sayısının, bugüne kadar teorik galaksi modellerinde öngörülenden kat ve kat fazla olması.

Günümüzdeki kabul gören galaksi oluşum teorileri, çok sayıda küçük yıldız grubunun bir araya gelerek zamanla büyük çapta galaksileri oluşturduğuna dayanmaktaydı. Ancak astrofizikçilere göre bu süreç, Big Bang’den bu kadar kısa bir süre sonra bu çapta galaksilerin oluşmasına imkan tanımayacak kadar yavaş işlemeliydi.

Kısacası bu keşif, evrenin ve galaksilerin tarihine ilişkin bilgilerimizi sorgulamamıza ve yeni teorilerin ortaya çıkmasına sebep olabilir. Galaksilerin oluşumunun, bugüne kadar tahmin edilenden daha erken bir dönemde başlamış olacağını gösteren bu keşif, ayrıca evren hakkında keşfedilmesi gereken çok daha fazla bilinmezin olduğunu da gösterir nitelikte.

Ortaya çıkan bu yeni keşif, günümüzde geçerli olan, evrenin gelişim süreci ve galaksilerin nasıl oluştuğu konusundaki teorilerin tamamen gözden geçirilmesini ve belki de yeni teorilerin ortaya konulmasını gerektirebilir.

Sayfa Görselleri: ESO (Avrupa Güney Gözlemevi)/UltraVISTA